آب فوق خالص خالص تر از آب مقطر – دستگاه تصفیه آب صنعتی

آب فوق خالص خالص تر از آب مقطر – دستگاه تصفیه آب صنعتی به روش الکترو دیالیز
که دارای دو قطب آند و کاتد می باشد و بوسیله جریان برق کنترل و احیاء میگردد بدست می آید.
استفاده از سیستم یا دستگاه تصفیه آب صنعتی, سیستم ضد عفونی و ضد باکتری, سیستم رزینی و دیگر فیلترهای خاصی که خالص تر شدن آب کمک میکند توصیه می شود که در زیر به توضیح آنها خواهیم پرداخت .

آب فوق خالص, خالص تر از آب مقطر

آب فوق خالص, خالص تر از آب مقطر

نکته : قیمت آب فوق خالص به مراتب بیشتر از آب مقطر است همچنین شرایط استفاده متقاوتی نیز دارد .

الکترودیالیز یا ED یک نوع فرآیند جدا کننده غشائی است که در آن
دستگاه آب فوق خالص از اختلاف پتانسیل الکتریکی بعنوان نیروی محرکه یون ها استفاده می شود.
از این دستگاه الکترودیالیز در دستگاه تصفیه اب صنعتی اسمزمعکوس نیز استفاده می شود و کاربردهای زیادی در صنعت آب دارد .

آب فوق خالص خالص تر از آب مقطر – دستگاه تصفیه آب صنعتی

آب فوق خالص خالص تر از آب مقطر – دستگاه تصفیه آب صنعتی
به کمک این سیستم آب مقطر فوق خالص میتوان آبی کاملا خالص حتی خالص تر از آب مقطر بدست آورد.
برای این منظور از تلفیق دستگاه الکترودیالیز + سیستم رزین + اسمز معکوس ( دستگاه تصفیه اب صنعتی ) + فیلتر یا لامپ یو.وی UV + فیلتر میکرونی استفاده میکنند. آب بدست آمده توسط این مجموعه باید بلا فاصله مورد استفاده قرار بگیرد زیرا چنانچه در مجاورت هوا باشد باکتری های موجود در هوا وارد آب شده و خاصیت فوق خالص بودن آب از دست می رود . ذخیره کردن این آب این دستگاه آب فوق خالص ساز  باید تحت شرایط خاصی انجام شود و بهتر است حتی الامکان از این کار اجتناب گردد.

تصویر زیر دستگاه تصفیه آب فوق خالص :

آب فوق خالص, خالص تر از آب مقطر

آب فوق خالص خالص تر از آب مقطردر این سیستم از غشاهای پلیمری حاوی رزین های تبادل یونی استفاده می گردد. این رزین ها بر روی پارچه های پلیمری مانند پلی اتیلن پوشش داده شده اند. پرده های کاتیونی نسبت به کاتیون ها تراوا می باشند و آنیون ها فقط می توانند از غشاهای آنیونی عبور نمایند.

دستگاه الکترودیالیز آب فوق خالص :

اگر در ظرف کمی آب نمک دار ریخته دو الکترود در آن گذاشته جریان پیوسته ای
برقرار می شود، یون های (Na) که بار الکتریکی  مثبت دارند به طرف
کاتد (کاتیون ها) و یون های (Cl) که بار الکتریکی منفی دارند به طرف آند (آنیون ها) کشیده می شوند.

آب فوق خالص, خالص تر از آب مقطر

آب فوق خالص خالص تر از آب مقطر

اما اگر در ظرف غشاهای انتخاب کننده قرار دهیم به طوری که بعضی از غشاها،
یون های منفی و بعضی دیگر یون های مثبت را متوقف کنند آب در سلول های 2 و 4 نمک زدایی می شود در حالی که غلظت در قسمت 3 افزایش می یابد و در نزدیکی الکترودها کلر از آند و هیدروژن از کاتد آزاد می شود.

هر دستگاه تولید آب فوق خالص حدود 300 الی 500 غشای کاتیونی و با تعداد مساوی غشای آنیونی وجود دارد .
در بین غشاها توری های پلیمری تحت عنوان جدا کننده وجود دارد.
این سیستم دارای الکترود های مثبت (آند) و منفی (کاتد) می باشد و
ایجاد میدان الکتریکی موجب حرکت یون های محلول
به سوی الکترود ها می گردد و محلول از بین غشاها عبور می کند.

تصویر زیر : آب فوق خالص خالص تر از آب مقطر

آب فوق خالص, خالص تر از آب مقطر

آب فوق خالص خالص تر از آب مقطر

به عبارت دیگر با اتصال الکترود های آند و کاتد به یک منبع جریان مستقیم
و برقراری اختلاف پتانسیل مناسب، یک میدان الکتریکی بین الکترودها به وجود می آید.
وجود میدان الکتریکی و نیروی محرکه ناشی از آن موجب حرکت کاتیون ها به سمت الکترود منفی (کاتد) و حرکت آنیون ها به سمت الکترود مثبت (آند) می گردد.

بررسی قیمت آب فوق خالص یا آب فوق خالص خالص تر از آب مقطر به کیفیت قطعاتی که در این دستگاه آب مقطر فوق خالص استفاده می شود بستگی دارد .

"<yoastmark

تعریف دیگری از دستگاه آب فوق خالص ساز :

یک دستگاه تولید آب فوق خالص دارای امکانات و قطعات زیر است :

بدنه یا شاسی دستگاه باید متریال مدیکال داشته باشد، این بدین معنی است که دستگاه آب فوق خالص خالص تر از آب مقطر باید با شرایط و استانداردهای آزمایشگاهی مطابقت داشته باشد. از همین روی بدنه دستگاه اب مقطر فوق خالص شما باید از جنس استیل باشد ( البته میتوان بجای استیل از قوطی های گالوانیزه با روکش اپوکسی و رنگ کوره ای نیز استفاده کرد ) .

لوله کشی های بکار رفته در دستگاه آب فوق خالص خالص تر از آب مقطر طبق استاندارد بهتر است از جنس استیل باشد، استفاده از لوله های پلی اتیلن PP یا لوله های UPVC توصیه می شود ولی احتمال تغییر مقدار سختی و ایجاد واکنش شیمیایی پس از مدتی را خواهند داشت . لوله های UPVC بخاطر استفاده از چسب های PVC و برخورد آب درون لوله ها با این نوع چسب ها وکنش شیمیایی منفی در پی خواهد داشت و علاوه به آسیب رساندن به دستگاه شما باعث پایین آمدن کیفیت آب نهایی نیز خواهد شد .

دستگاه آب مقطر فوق خالص پس از طراحی و ساخت و بعد از راه اندازی و تحویل به مشتری میبایست بصورت دوره ای بازدید شود، تعویض فیلترهای پیش تصفیه و بررسی چگالی آب ورودی به دستگاه آب فوق خالص خالص تر از آب مقطر نیز مرتبا باید بررسی گردد .

در دستگاه آب فوق خالص خالص تر از آب مقطر استفاده از سختی گیر رزینی برای حذف کلسیم و منیزیم در ابتدای سیستم پیشنهاد می شود زیرا باعث بالا رفتن طول عمر مفید ممبران ها می شود . از این روی قیمت آب فوق خالص به مراتب بیشتر از قیمت آب مقطر است زیرا برای بدست آوردن آب مقطر نیازی به صرف هزینه های بیشتر از دستگاه آب فوق خالص ساز ندارد .

About tehranab

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 35 = 44

دستگاه تولید آب مقطر آزمایشگاهی

دستگاه تولید آب مقطر آزمایشگاهی دستگاه تولید آب مقطر آزمایشگاهی برای مصارف آزمایشگاهی با دقت بالا استفاده می شود. دستگاه آب مقطر گیری این سیستم تصفیه آب آزمایشگاهی دارای دقت بسیار بالایی بوده و صرفا برای مصارف آزمایشگاهی طراحی و تولید میگردد. دستگاه آب مقطر آزمایشگاهی تمام قطعات بکار رفته در این دستگاه تصفیه آب […]

آب فوق خالص خالص تر از آب مقطر

آب فوق خالص خالص تر از آب مقطر – دستگاه تصفیه آب صنعتی آب فوق خالص خالص تر از آب مقطر – دستگاه تصفیه آب صنعتی به روش الکترو دیالیز که دارای دو قطب آند و کاتد می باشد و بوسیله جریان برق کنترل و احیاء میگردد بدست می آید. استفاده از سیستم یا دستگاه […]

دستگاه تصفیه آب صنعتی

دستگاه تصفیه آب صنعتی دستگاه تصفیه آب صنعتی یا آب شیرین کن صنعتی در ظرفیت های مختلف بر حسب لیتر یا گالن در ( 24 ساعت شبانه روز ) طراحی و تولید می شوند . برای اینکه از قیمت تمام شده یک دستگاه آب شیرین کن مطلع شوید باید به برخی نکات مهم توجه کنید […]

سختی گیر آب به روش رزین و الکترو مغناطیس

سختی گیر آب به روش رزین و الکترو مغناطیس Electromagnet سختی گیر آب به روش رزین و الکترو مغناطیس Electromagnet برای تاسیسات موتورخانه، سختی گیر آب پکیج بویلر Boiler و کولینگ تاور Cooling tower استفاده می شود و کاربردهای زیادی در صنعت تصفیه آب دارد این سختی گیر الکترومغناطیس به روش جریان برق کار میکند، تعریف […]

سیستم تصفیه آب کل ساختمان مرکزی

سیستم تصفیه آب کل ساختمان مرکزی سیستم تصفیه آب کل ساختمان مرکزی یا به تعبیری دیگر تصفیه آب ساختمان برای تصفیه کامل آب در ورودی ساختمان های مسکونی یا تجاری تعبیه می شود و این دستگاه تصفیه آب بسیار کم حجم و کم هزینه است و شما براحتی میتوانید بمدت طولانی از آن استفاده نمایید . […]

نظم نوین و اقتصاد جهانی شاید بخواهید بدانید اقتصاد چیست ؟ ما در این مقاله به این موضوع و محور پیرامون آن خواهیم پرداخت ، نظم نوین و اقتصاد جهانی چگونه شکل میگیرد و چه کشورهایی درگیر آن هستند ؟ اینها موضوعات جالب و عمیقی است که پرداختن به هرکدام از آنها بطور جداگانه سرفصل […]