همه چیز راجع به دستگاه تصفیه آب خانگی

همه چیز راجع به دستگاه تصفیه آب خانگی

همه چیز راجع به دستگاه تصفیه آب خانگی

تصفیه آب خانگی : آب اولین و اصلی ترین نوشیدنی خوراکی در طول زندگی هر فرد  است به طوریکه در طول شبانه روز به طور میانگین بین 2 تا 7 لیوان آب می نوشیم. آب حدود 85 درصد از حجم بدن را فرا گرفته و تقریبا تمام اعمال حیاتی و مهم در محیط آبی بدن انجام می شود.لذا سلامت و بهداشت آبی که می نوشیم به طور مستقیم بر سلامت جسم و زندگی ما تاثیر می گذارد.از جمله راهکارهای اطمینان از بهداشت کامل آب آشامیدنی،استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی است.در ادامه با این دستگاه،انواع و ویژگی های آن بیشتر آشنا می شویم.

املاح موجود در آب:

املاح موجود در آب

املاح موجود در آب

فلور یکی از مهم ترین عناصر موجود در آب است که نقش اساسی  و مهمی در استحکام استخوان ها و دندان دارد.املاح دیگری نیز مانند کلسیم و منیزیم در آب وجود دارند که وجود به اندازه و مناسب آن ها در آب باعث کاهش بیماری های قلبی و عروقی،آرتروز و فشارخون می شود.علاوه بر مواد و املاح فوق در آب فسفر،ید و منگنز یافت می شود که تا حد زیادی بدن به آن ها نیازمند است.اما نکته اساسی در مورد این املاح کنترل آن ها در یک میزان مشخص است زیرا اگر هرکدام از مواد گفته شده به اندازه بیش از نیاز و استاندارد وارد بدن شود نه تنها سودمند نیستند بلکه باعث بروز بیماری ها و مشکلات زیادی خواهند شد.

ناخالصی ها و آلودگی های موجود در آب:

آب های آشامیدنی مصرفی هیچ گاه به طور صد در صد بهداشتی و تمیز نخواهند شد. همواره درصد هرچند ناچیزی از مواد ناخالصی در آب وجود دارد که استفاده مکرر از آن گاهی از اوقات می تواند باعث بروز مشکلات و بیماری های زیادی شود. در ادامه چند ناخالصی رایج در آب را معرفی می کنیم.

  • نیترات عنصری زائد و مضر است که وجود آن در آب باعث بروز بیماری های بسیاری می شود.
  • گازهایی مانند کربن دی اکسید و ازت
  • مواد زنده غیربهداشتی مانند قارچ ها و باکتری ها
  • ذرات ریز آلوده و غیر بهداشتی معلق در آب
  • مواد آلی شامل ترکیبات کربن دار در آب

در بسیاری از شهرها چاه های فاضلاب غیر استاندارد به رودخانه ها و آب های زیر زمینی نفوذ کرده و باعث افزایش نیترات و ورود مواد آلوده به آب شرب می شوند.

علاوه بر فاضلاب های انسانی وجود تعداد بی شمار کارگاه ها و کارخانه ها باعث ورود مواد سمی و صنعتی مضری مانند مواد قلیایی،مواد رادیو اکتیو و.. به آب می شود.

اثرات منفی ناسالم بودن آب:

وجود ناخالصی های موجود در آب،علاوه بر آنکه باعث می شود آب طعم و بوی نامطبوعی به خود بگیرد، باعث بروز مشکلات زیادی از قبیل مشکلات معده،روده و بروز یبوست شدید می شود.وجود بیش از حد آهن،مس،منیزیم و کلسیم باعث بروز سنگ کلیه و مثانه و بیماری های قلبی عروقی می شود.

میزان مطلوب سختی آب:

میزان مطلوب سختی آب

میزان مطلوب سختی آب

آب آشامیدنی را از جنبه های مختلفی مانند میزان PH،میزان دقیق یون های مفید و مضر،طعم،بو باید مورد بررسی قرار گیرد. اما شاید مهم ترین فاکتوری که باید در مورد آب آشامیدنی چک شود میزان سختی آب یا میزان TDS است که میزان املاح موجود در آب را اندازه گیری می کند.در آب مقطر که میزان ناخالصی صفر است TDS صفر اندازه گیری می شود و هرچه ناخالصی های موجود در آب بیشتر شود، مقدار TDS نیز بیشتر شود.همانطور که در بالا اشاره شد مقدار مناسب املاح برای بدن لازم و ضروری است اما این میزان باید در یک میزان مشخص تنظیم شود برای مثال TDS بالای 500 برای بدن بسیار خطرناک است و یا املاح موجود در آب با TDS بالای 170 شروع به رسوب کردن می کنند و باعث بروز سنگ کلیه و مثانه می شوند.برای مقدار TDS آب معیار و اندازه استاندارد و دقیقی عنوان نشده است اما با توجه به میزان این فاکتور در آب چشمه های طبیعی که مقداری بین 80 تا 140 دارند می توان گفت TDS مجاز و مطلوب برای آب های آشامیدنی حدود 50 تا 150ppm است که هم املاح موجود در بدن را به اندازه کافی تامین می کند و هم از زیادی بودن آن ها و بروز بیماری های ناشی از آن جلوگیری می کند.TDS آب های معدنی که توسط کارخانه های مختلف تهیه و به بازار عرضه می شود در محدوده 90 تا 150 قرار می گیرد.با استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی می توانید سختی آب را در محدوده 30 تا 300ppm تنظیم کنید البته مناسب ترین و بهترین میزان TDS ر محدوده 95 تا 105 قرار می گیرد.

تصفیه آب در تصفیه خانه های شهری:

تصفیه خانه شهری

تصفیه خانه شهری

آب آشامیدنی قبل از ورود به منازل و شبکه شهری در تصفیه خانه های شهری تا حد زیادی تصفیه می شود.املاح و آلودگی های موجود در آب به سه شکل محلول در آب،ذرات معلق در آب و آلودگی های باکتریولوژی هستند که دو مورد آخر به وسیله دستگاه های صافی بسیار ریز و پیشرفته و اضافه کردن کلر به عنوان گندزدا تا حد بسیار زیادی برطرف می شود اما رفع آلودگی های محلول در آب نیازمند تجهیزات پیشرفته ای است که ساخت و استفاده از آن ها بسیار پرهزینه است.معمولا این جز از آلودگی موجود در آب نادیده گرفته می شود و الزام استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی برای حذف آلودگی های محلول در آب است که در تصفیه خانه از بین نرفته اند.

نکات اساسی برای انتخاب دستگاه تصفیه آب:

دستگاه تصفیه آب در مدل ها و ساختار های مختلفی طراحی و ساخته می شود.برای انتخاب دستگاه تصفیه آب مطلوب باید به نکات خاصی توجه کنید از جمله آنکه میزان سختی آب در شهر محل سکونت شما چقدر است؟ بسیاری از شهرهای صنعتی مانند شیراز درصد سختی آب بیشتری نسبت به سایر مناطق دارند و استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی بسیار لازم است.اگر در مناطق روستایی زندگی می کنید و از آب رودخانه و یا چاه برای مصرف روزانه استفاده می کنید نیز استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی ضروری است بخصوص اینکه در این آب ها باکتری ها و ذرات معلق ریز زیادی وجود دارند.همچنین کاربرد دستگاه تصفیه آب را هم قبل از خرید در نظر بگیرید،برای مثال اگر می خواهید از دستگاه تصفیه آب خانگی تنها برای شست و شو و استحمام استفاده کنید می توانید از مدلی ساده تر که فقط ذرات معلق موجود در آب را جدا می کند استفاده کنید.

انواع دستگاه تصفیه آب:

دستگاه تصفیه آب خانگی را از نظر شیوه نصب می توان به دو مدل زیرسینکی و رو میزی تقسیم بندی کرد.

  1. در مدل دستگاه تصفیه آب زیر سینکی،دستگاه زیر سینک نصب می شود و با باز کردن شیر،آب ابتدا وارد دستگاه تصفیه شده از فیلترهای آن عبور می کند و سپس به وسیله یک شیر جانبی قابل استفاده خواهد بود.
تصفیه آب خانگی 8 فیلتر

تصفیه آب زیر سینکی

  1. در دستگاه تصفیه آب خانگی مدل رومیزی،دستگاه به شکلی ساخته می شود که آب را جداگانه می توانید داخل آن بریزید و بعد از مدت کوتاهی از آن استفاده کنید.این دستگاه های تصفیه با طراحی  زیبا به صورت ساده و کامپکت ساخته شده و سایز آن ها به اندازه ای است که به راحتی می توانید از آن بر روی میز آشپزخانه خود استفاده کنید.
تصفیه آب رومیزی

تصفیه آب رومیزی

استفاده از فیلترهای مختلف در دستگاه تصفیه آب خانگی:

همانطور که در بالا نیز اشاره شد دستگاه تصفیه آب خانگی در مدل ها و انواع مختلفی ساخته می شود که اغلب آن ها از فیلترهای چندگانه و مختلفی برای از بین بردن آلودگی ها استفاده می کنند.اما رایج ترین و متداول ترین فیلترهای مورد استفاده در دستگاه تصفیه آب خانگی شامل موارد زیر است:

  1. فیلتر های الیافی که در گام اول تصفیه آب،ذرات درشت تر مانند شن و مواد ریز معلق در آب را در خود جمع می کنند.
  2. فیلتر کربن فعال که برای از بین بردن طعم و بوی بد آب ناشی از گازهای محلول در آب مانند کلر استفاده می شود.
  3. فیلتر سنگ های معدنی که وظیفه حفظ املاح مفید موجود در آب را برعهده دارد.
  4. فیلتر پست کربن که برای بهبود بو و طعم آب مورد استفاده قرار می گیرد.
  5. فیلتر اسمز که مهم ترین فیلتر موجود در دستگاه تصفیه آب خانگی به شمار می رود که وظایف چندگانه مهمی نیز برعهده دارداز جمله:کاهش سختی آب ،از بین بردن ذرات بسیار ریز به اندازه 0.001 میکرون و از بین بردن گازهای سمی و خطرناک موجود در آب مانند سرب،آرسنیک،نیترات و …

در دستگاه های تصفیه آب خانگی پیشرفته تر از فیلترهای بیشتری مانند فیلتر تصفیه آب قلیایی و فیلتر تصفیه آب ماورابنفش نیز استفاده می شود.باید توجه داشته باشید که هنگام خرید دستگاه تصفیه آب خانگی مطمئن شوید که دستگاه قابلیت ازبین بردن انگل ها و باکتری های موجود در آب را نیز دارد یا خیر؟

روش های به کار رفته در دستگاه تصفیه آب خانگی:

در انواع مختلف دستگاه تصفیه خانگی از روش های مختلفی نیز برای پاک سازی آب استفاده می شود.مهم ترین و رایج ترین این روش ها اسمز معکوس،استفاده از اشعه ماورا بنفش و اولترا فیلتراسیون است که هم بهترین تصفیه را انجام داده و هم اجازه می دهند مقدار مورد نیاز و قابل قبول املاح در آب بماند.در حال حاضر به نظر می رسد بهترین روش پاکسازی مورد استفاده در دستگاه تصفیه آب خانگی روش اسمز معکوس است که در چندین مرحله و استفاده از چندین فیلتر آب را به طور کامل تصفیه می کند.

About tehranab

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 2 =