مدیریت منابع آب

مدیریت منابع آب

مدیریت منابع آب

اهمیت آب در هر جنبه ای از زندگی بشر ، تولیدات کشاورزی ، توسعه اقتصادی و اجتماعی غیرقابل انکار است. علاوه بر این ، آب برای سیستم های طبیعی ، حیات وحش ضروری است.

با این حال ، در مقیاس بزرگتر ، منابع آب با جنبه های مختلف ابعاد اجتماعی ، اکولوژیکی ، اقتصادی و فیزیکی به عنوان عوامل اصلی پایداری مرتبط هستند. بنابراین ، برنامه ریزی و مدیریت منابع آب ، به ویژه در کشورهای در حال توسعه ، چالش مهمی را به همراه داشته است.

با افزایش شهرها و جمعیت ، آب منابع را فرسوده کرده است و بسیاری از نقاط جهان با کمبود آب روبرو هستند. امروزه یک سوم جمعیت جهان در مناطق کم آب زندگی می کنند و آمارها نشان می دهد که تا سال 2025 بیش از دو سوم جمعیت جهان کم آب خواهند شد.

عامل اکولوژیکی

منبع آب یک اکوسیستم است که شامل حیوانات ، گیاهان و میکروارگانیسم هایی است که در جوامع بیولوژیکی زندگی می کنند و با یکدیگر و با محیط شیمیایی و فیزیکی خود تعامل دارند.

منابع آب باید از نظر زیست محیطی سالم بوده و عملکردهای اکوسیستم را به شیوه ای پایدار انجام دهند. بیشتر منابع آب امروزی به دلیل تغییر کاربری زمین در حوزه آبخیز ، آلودگی آب به دلیل استفاده از کودهای کشاورزی و تداخل با چرخه هیدرولوژیکی رودخانه ها ، توسط افراد تهدیدهای گوناگونی است.

برای پایداری زیست محیطی ، شبکه طبیعی سیستمهای رودخانه باید حفظ شود و حداقل جریان آب جریانها باید حفظ شود. باید از فرسایش سواحل رودخانه ها و بستر رودخانه ها جلوگیری شود.

و بارهای آلی و شیمیایی در منابع آب باید کنترل و نظارت شود.  منابع دیگر مانند زمین ، هوا ، زمین شناسی ، اکوسیستم ، مواد معدنی ، انرژی ، ماسه ، جنگل ، حیات وحش ، ماهی باید در منطقه آبی شناخته شده و حفاظت شوند. برای حفظ یکپارچگی اکولوژیکی در محیط طبیعی و استفاده طولانی مدت از همه این منابع ، باید تأثیرات توسعه انسانی بر منطقه آبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

علاوه بر این ، از آنجا که تغییرات آب و هوایی بر سیستم های آب تأثیر می گذارد ، کنترل کمیت و کیفیت آب ، تنوع زیستی و حفاظت از زیستگاه ها باید در برنامه های مدیریت منابع آب مورد توجه قرار گیرد.

مدیریت منابع آب

مدیریت منابع آب

عامل اجتماعی

حوضه آب که یک واحد شناخته شده در برنامه ریزی منابع آب است ، هکتارهای وسیعی از زمین را در بر می گیرد که مردم تحت پوشش همه فعالیت های خود هستند.

یکی از اهداف پایداری منابع آب ایجاد جوامع سالم و رفاه با درک نیاز افراد از محل زندگی و کار است. مسائل اجتماعی جنبه های مهم منابع آب پایدار از طریق برنامه ریزی و مدیریت میباشد.

عامل اقتصادی

منابع آبی؛ مناطق مسکونی ، مناطق کشاورزی ، جنگل ها ، جاده ها و غیره این هکتار وسیع از زمین را شامل می شود پایداری اقتصادی به معنای در اختیار داشتن منابع انسانی و طبیعی در منطقه آبی برای تولید ارزشهای پایدار بلند مدت است.

منابع طبیعی حوضه های آبی ، دامداری ، ماهیگیری ، کشاورزی ، گردشگری و … این کشور با ارائه پتانسیل های لازم برای مردم ساکن در منطقه دارای ارزش اقتصادی است در حالی که اهداف حفاظت از محیط زیست دنبال می شوند ، لازم است فعالیتهای اقتصادی فعلی در مناطق آبی محدود شود و فرصتهای دیگری برای معیشت مردم ایجاد شود.

بدون در نظر گرفتن اثرات طرح بر زندگی اقتصادی مردم ، برنامه مدیریت پیشنهادی از نظر اصول پایداری شکست می خورد. برنامه های منابع آب ، استفاده بهینه از منابع می باشد.

محیط ساخته شده

از آنجا که رابطه قوی بین آب و خاک وجود دارد ، باید بر ادغام برنامه های کاربری زمین با برنامه مدیریت منابع آب تأکید کرد. محیط ساخته شده در منطقه آبی شامل ساختمانها ، محل زندگی برای خدمات رسانی به ساختمانها ، زیرساختهای آب ، حمل و نقل و سایر سیستمهای خدماتی است.

محیط زیست پایدار با هدف حفظ کیفیت هوا و آب و بهبود حمل و نقل ، زیرساخت ها ، حمل و نقل عمومی ، تأسیسات مسکن و انرژی ، مسکن ، اشتغال ، آموزش و خدمات بهداشتی انجام می شود. در منابع آب ، زیرساخت های مربوط به سیستم های توزیع آب ، سیستم های آبیاری ، تصفیه فاضلاب ، بازیافت مواد مغذی و ذخیره آب باید مناسب و قابل اعتماد باشد .

مشکلات مختلف زیست محیطی ناشی از حمل و نقل انسان و حمل و نقل در مناطق آبی وجود دارد. یکی از آثار بارز طبیعت بشر جلوگیری از نفوذ آب به خاک با ایجاد سطوح بتنی و باعث آلودگی منابع آب است. عدم وجود سیستم های مدیریت تصفیه فاضلاب در اکثر جوامع روستایی باعث آلودگی رودخانه ها و کاهش کیفیت آب آشامیدنی شده است.

About tehranab

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 7 =